تحقیقات بالینی، وراپامیل را به عنوان یک درمان موثر برای دیابت نوع 1 معرفی کرد

9 ژوئیه 2018- محققان مرکز جامع دیابت بیرمنگام در دانشگاه آلاباما، یک درمان جدید، ایمن و موثر را برای کاهش نیاز به انسولین و موارد هیپوگلایسمی در افراد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 که اخیرا به این بیماری مبتلا شده اند، کشف کردند. این درمان با تقویت عملکرد سلول بتای فرد بیمار و تولید انسولین بیشتر برای نخستین بار به شیوه ی دیگری دیابت را هدف قرار داده است.
یافته های این تحقیق که در مجله ی Nature Medicineمنتشر شده، نشان می دهد که تجویز خوراکی منظم وراپامیل(verapamil)،- یک داروی معمول برای کنترل فشار خون، که برای اولین بار در سال 1981 استفاده از آن تایید شد-، می تواند به تولید بیشتر انسولین توسط بدن بیماران کمک کرده و نیاز این افراد به تزریق انسولین را کاهش دهد.
این کارآزمایی بالینی تصادفی، دو سو کور، کنترل شده با پلاسبو، نشان داد که مصرف واراپامیل یک درمان ایمن، موثر و امیدوار کننده برای دیابت نوع 1 است. این نتایج، یکی از شگفت انگیزترین نتایج در زمینه ی تحقیقات دیابت می باشد.
دکتر Anath Shalev، مدیر مرکز دیابتUAB و محقق اصلی این تحقیق می گوید: داده های جمع آوری شده از آزمایشات بالینی ما نشان می دهد که وراپامیل با تقویت عملکرد سلول های بتای بدن امید به درمان هر فرد مبتلا به دیابت نوع 1 را با کاهش نیاز به انسولین خارجی افزایش داده و کنترل قند خون و کیفیت زندگی این بیماران را بهبود می بخشد. در حالی که این تحقیق، به درمان دیابت نوع 1 با انسولین پایان نمی دهد، اما این یافته ها ما را به درمان های تغییر دهنده ی بیماری نزدیک تر می کند و به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کمک می نماید تا بر بیماری خود کنترل بیشتری داشته باشند و تولید انسولین را در بدن خود تا حدی حفظ کنند.
در سال 2014، محققان آزمایشگاه تحقیقاتی دکتر Shalev متوجه شدند که واراپامیل به طور کامل دیابت نوع 1 را در مدل های حیوانی متوقف کرده است، پس از این نتایج آنها به دنبال بررسی اثرات این دارو در کارآزمایی بالینی انسانی بودند. بودجه ی این آزمایشات با کمک مالی 2.1 میلیون دلاری از طرفJDRF  تامین شد.وراپامیل از طرف اداره ی دارو و غذای آمریکا در حدود سه دهه ی پیش برای درمان فشار خون بالا مورد تایید قرار گرفته است.با این حال، در تحقیقات دکتر Shalev برای اولین بار ایمنی و کارآیی این دارو برای درمان دیابت نوع 1 ، مورد آزمایش قرار گرفت.
پرفسور Rakeman، معاون پژوهشی JDRF گفت: ما منتظر ادامه ی مطالعات بالینی برای تایید این یافته ها، بررسی آن در جمعیت های بزرگتر از بیماران و تعیین نحوه ی استفاده از این دارو(تعداد، زمان و این که برای چه کسانی وراپامیل بیشترین تاثیر را دارد) هستیم.

مزیت فراتر از تقویت تولید انسولین در بدن توسط وراپامیل، بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع 1، به دلیل کاهش وابستگی به انسولین خارجی است. محققان امیدوارند با بهبود کنترل کلی قند خون این افراد، خطرات سایر بیماری های مرتبط با دیابت نوع 1، از جمله حمله قلبی، نابینایی، بیماری کلیوی، و موارد دیگر، کاهش یابد. در حالی که یافته های این مطالعه به طور مشخص مربوط به افراد بالغی است که در طی سه ماه از آغاز این مطالعه، بیماری دیابت نوع یک در آنها تشخیص داده شده است، دکتر Shalev یادآوری نمود که مطالعات طولانی مدتی در آینده برای کمک به تعیین اثر وراپامیل بر افراد مبتلا به نوع 1 که بمدت طولانی تری به این بیماری مبتلا هستند و کودکان مبتلا به دیابت نوع 1، باید انجام شود.

 دکتر Shalev گفت: همچنین باید اثرات وراپامیل بر دیابت نوع 2 مورد مطالعه قرار گیرد. با این حال، در مدل های موش مبتلا به دیابت نوع 2 و در مطالعات اپیدمیولوژیک اخیر، مصرف وراپامیل با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و کنترل بهتر قند خون همراه بود. او افزود: نتایج این آزمایشات نشان می دهد که ما در مسیر صحیحی قرار داریم و وارد مرحله جدیدی از کشفیات مرتبط با این بیماری شده ایم.

منبع و سایت خبر:

Nature Medicine, 2018; DOI: 10.1038/s41591-018-0089-4

www.sciencedaily.com/releases/2018/07/180709132720.htm